måndag 4 maj 2009

Vättlefjällsvandringen

Igår gick då Vättlefjällsvandringen av stapeln. Drygt 900 deltagare samlade vandringen (varav ca 750 gick 25 km) och vädret var optimalt: lite sol, men för det mesta mulet. Inte en droppe regn.

Min väninna Pippi flög hit från Helsingfors på fredagen och på lördagen gick vi en liten sväng vid Hjortgården i Alingsås, så hon fick testa de gångstavar som hon funderade på om hon skulle låna.
Vi steg upp tidigt igår morse och kom iväg i god tid, vi hade anmält start vid Vättlestugan. Anmälde oss och fick våra startkort + den vikbara Vättlemuggen. Och sedan var det dags för start. Lite kyligt var det i början och vi hade både tröjor och jackor på oss, men snart steg värmen (också i takt med den kuperade terrängen).


Pippi läser om högstubbar
Vättlefjällsvandringen går genom varierande terräng och förbi otaliga sjöar: på morgonen simmade en storlom stillsamt i Surtesjön och jag läser att en del av sjön är belagd med tillträdesförbud under en stor del av sommaren, just för att storlommen häckar där. Skrovtjärn, Gäddevattnet, Stentjärna, Skyrsjön, Kroksjön och Trollsjön passerade vi, innan det var dags för den första kontrollen vid Rördalen. Där vankades det varm nyponsoppa i vikmuggen, men vi gick ett litet stycke till och höll fikapaus vid Lysevattnet.
Sedan kom vi plötsligt in i området, som härjades av skogsbrand för en vecka sedan. Och ställvis var det alldeles svart!Men gräset spirar snabbt och det ska bli spännande att se hur det ser ut nästa år. Längst i norr hade man faktiskt varit tvungen att dra om rutten något, pga branden och vi gick istället förbi ett vackert lummigt område norr om Gåsemossen, där liljekonvaljerna redan hade stora knoppar. Och mycket blåbär kommer det att bli i år!

Vid Dammekärr och den andra kontrollen hade vi redan kommit över halvvägs. Och sedan gick vi vidare, ibland genom nya brandhärjade områden, men också förbi nya, vackra sjöar. Vid Mettjärn, med sina många klippor höll vi kaffepaus och sedan var det inte långt kvar till Jennylund.
Efter Jennylund började det kännas lite segt, framför allt i mina knän. De andra hade säkert gått snabbare, men det var ju ingen tävling. Åtminstone inte för oss: vi blev däremot omsprungna av en del (framför allt unga män) som (förmodligen) sprang hela vägen. Utför branta berg, genom det ännu pyrande gräset, där stigarna var smala och vi andra inte ens hann notera att de kom farande. Som älgkalvar brakade de fram genom skogen.
Vi andra hann titta och fundera:
Varför växer björkarna i buketter?
Kan man kalla dem familjebjörkar, kanske?


Vem bor här?

UPPDATERAT: det gör fladdermössen, det är fladdermusholkar!

Vad är detta för en ruin?

Och vi hann njuta av de vackra sjöarnade gamla stenmurarna

och den vårfagra skogen

Efter avverkade 25 km var det skönt att komma hem, stretcha lite (under Pippis pedagogiska handledning), ta en bastu och sedan äta lite soppa (som jag förutseende nog kokat kvällen innan).

Och Vättlefjällsvandringen kommer vi att gå igen!

5 kommentarer:

Anni sa...

En sådan fladdermusholk har vi satt upp på huset, fast rödmålad för att inte vara så skrikig.

Kanske var just därför jag fick en djurgårdsmålad fågelholk i present igår...

Kommer du och Cosi överens om något datum?

Öbon sa...

Låter härligt med er tur runt om i Vättlefjäll! Familjebjörkar, ja det var ett bra namn. Undrar om det inte är så att man för X år sedan fällde en björk där och så var rotsystemet kvar och så har det vuxit upp "barn" till den första björken. Björk är nästan som asp, näst intill outrotligt.

Tak har vi, med både papp och isolering, och innertak, men det är det sista lagret som ännu saknas.

Drabbades av hårddiskkrasch igår, sitter med reservdatorn. Fem års arbete borta, liksom foton, ritningar, bokföring ... ... är väl fortfarande lite i chock. Lyckligtvis har jag kontakt med en datasnubbe som är hur duktig som helst, om någon kan rädda disken och dess innehåll, är det han. Han vet att ta betalt, men så får det bli.
Mitt i allt ringer en tidigare underentreprenör som behöver lite hjälp med sin bokföring och deklaration! Han hörde inte när jag sa att jag inte kommer åt min bokföring, jag fick säga det att jag möjligen kunde ta kopior på originalfakturorna. Det finns mer än ett skäl till att vi inte anlitar honom längre.

julia sa...

Verkar ju ha varit väldigt trevligt :)

Jag läser till den 4 timmars biologitentamen jag har på torsdag... det är mindre trevligt.

Anonym sa...

Fladdemusholk - hujedamej!!


♥ till dig!

Pippi sa...

Tack, ljuvligt att se detta! Jag har fortfarande inte gjort någonting åt mina bilder. Det är jobbets fel. I juni orkar jag säkert bättre med att sitta vid datorn på fritiden.